God Jul och Gott nytt år

Höstterminen börjar lida mot sitt slut och vi ska få ledigt för jul och nyår. Betygen är satta och arbetsområden avslutade. Tack alla fina elever för en fin termin med er i bildsalen.

Efter jul väntar nya utmaningar då jag byter arbetsplats. Jag lämnar Östra skolan och börjar arbeta på Slättaskolan. Bloggen och Instagramkontot följer med mig och min bildundervisning, så vi ses 2018!

God jul & Gott nytt år!

Självporträtt

Under ett antal veckor har årskurs sex arbetat med ansiktet och sina egna självporträtt. Vi startade arbetet med att alla snabbt fick skissa upp sitt självporträtt som en förproduktion. På det viset kan vi sedan gå tillbaka och se på den utveckling vi gjort under arbetets gång.

Vi studerade sedan ansiktets proportioner och eleverna fick tillsammans i par arbeta med att mäta ett ansikte. Vart sitter ögonen och hur lång är näsan jämfört med öronen egentligen?

Eleverna fick sedan planera och fota sina självporträtt vilka jag skrev ut på A4-papper till nästa bildlektion. Då var det dags att ta fram linjalerna igen och mäta, mäta, mäta. Vi tränade på att rita det vi såg och inte det vi visste. Vad såg vi på fotot och hur ritade vi av det på bästa sätt?

När alla hade fått upp ansiktets linjer och placerat ut ögon, näsa och mun gick vi igenom skuggteknik. Vi kikade på hur en stomper kan vara användbar när man arbetar med blyerts och skuggor. Genom skuggning skapar vi djup i bilden.

Det har varit riktigt roligt att arbeta med sexorna och deras självporträtt, att hjälpa dem fram i arbetet och att se hur de själva upptäckt likheten i deras teckningar jämfört med fotot. Bra jobbat alla!

Sápmi art

Sexorna har läst om minoritetsspråk och däribland samiska. Vi knöt ann till det på bilden och målade samisk-inspirerad konst. Ett arbete som jag gjort tidigare år med en annan årskurs också. Man måste ju återanvända sånt som visat sig fungera bra =)

Vi studerade först olika samiska konstverk och konstaterade att det fanns en hel del gemensamma nämnare i många av verken vi såg på. Bland annat färgskalan. Färgerna från den samiska flaggan kom igen i många av konstverken, likaså den cirkel som finns i flaggan. En annan gemensam nämnare var motiven, ofta från fjällmiljö med renar och stjärnhimlar som motiv.

Eleverna fick måla på ett tjockare kvadratiskt kartongpapper. Vi använde oss av blå akrylfärg först för att skapa en bakgrund. Sedan var det elevernas inspiration som fick bestämma vart deras konstverk skulle ta vägen. Det blev många vackra bilder.

 

Månadens konstnär

… i november har varit Vincent van Gogh.

Efter att vi lärt känna konstnären lite delades eleverna in i mindre grupper om ca. 5-6 personer. Varje grupp fick sedan ett av van Goghs konstverk – klippt i sex stycken bitar. Uppgiften för gruppen var att måla av varsin bit med oljepastellkrita. Viktigt att tänka på var att mäta och få det så likt som möjligt eftersom allas bilder sedan skulle pusslas ihop till en helhet igen.

Jag valde oljepastellkrita som material för att efterlikna van Goghs tjocka oljemålningsteknik som möjligt.

Ming

Jag har under fem veckor haft en fantastisk lärarstudent vid min sida. Vi delar flera intressen, både arbetsmässigt och privat, där bild och form är ett av dom. Tillsammans planerade vi upp ett härligt bildarbete för femmorna.

Vi startade arbetet med att se ett bildspel som vi satt ihop om Mingdynastin och Ming-porslin. Vi tittade på mönstren och den koboltblå färgen och många elever kände igen den här typen av porslin. Kanske hade någon släkting en äkta Ming-dyrgrip hemma eller så kanske de ätit sin frukost på ett porslin inspirerat av Ming. Min student arbetar med keramik när hon inte pluggar till lärare och hon hade med några av sina tallrikar för att visa hur hon hade inspirerats.

Uppgiften för eleverna var sedan att skapa sitt eget Ming-inspirerade porslin. De fick varsin papperstallrik (med en lite vaxad ytan, för ett snyggt porslinsblänk) samt blå och vit akrylfärg. Med en tunn pensel fick de gå på och måla mönster direkt på tallriken. Ett bra tips är att börja i mitten på tallriken och arbeta sig utåt, för att slippa lägga armen i mönstret som målas. Tillsammans skapade eleverna en fantastisk servis som vi monterade på svarta kvadratiska papper innan vi hängde upp dem på väggen i bildsalen för allmän beskådan.

De elever som blev färdiga med sin tallrik fick prova på att skapa lite mer med inspiration av Ming. De ritade upp formen av en vas på ett vitt papper och målade sedan direkt med den blå akrylfärgen på den. Vasen klipptes sedan ut och monterades även den på svart papper. Så snyggt!